Natchur

As you all know I am totally one with nature. One of my fav hobbies is poking things with sticks in the woods. So of course I’m in heaven here in this town (jk y’all know I wish I was dead).

img_1203

Here is a pic of some average Norwegian woods. Very sylvan. There are a bunch of trails behind Breisås which I explored last weekend. I went alone and had a romantic afternoon with myself.

img_1209

These are pits where people used to make/harvest iron or some other kind of mineral. Since minerals are boring I can’t be bothered to remember anything about them. These holes are super old though, from around the early middles ages.

img_1217

This is a burial mound from the Iron Age with real corpses down there. The crater in the top means that it was plundered for the juicy goods inside. I walked all over this big ol lump and poked around inside with a stick. Yeah I was desecrating a grave but the world certainly hasn’t held back from desecrating me so I do what I want!

img_1231

This grave probably contains one or more women, so of course I treated it as sacred and took a moment to think of more ways to validate and encourage my female friends. Some day I hope to also be buried under clover but I’ll probably end up dismembered in a dumpster as we all know.

img_1224

This patch of farmland is also super old and has been used in some form or another for more than a thousand years. If not for the smallpox epidemic in the late 1700s that ravaged the PNW, we would probably see a lot more similarities between the settlements in Norway and WA. Later epidemics continued to weaken Native communities and prevented them from regaining population size while waves of white settlers began to take over. I know these things because I crack open a book every now and then.

I haven’t seen any wildlife here except for 1 squirrel and a bunch of frogs and birds. I will try harder to become one with the forest.


Som dere vet jeg er helt en med natur. Et av favorite tidsfordrivene mine er å rote noe med en gran i skogen. Selvfølgelig føler jeg meg som jeg er i himmelen i denne byen (jeg tuller, dere vet at jeg ønsker til å dø).

[Bilde]

Here er et bilde av en gjennomsnittlig norsk skog. Veldig mystisk. Der er mange stier bak Briesås som jeg utforsket den siste helga. Jeg gikk alene og hadde en romantisk ettermiddag med meg selv.

[Bilde]

Disse er hullene hvor jern eller noe ble laget/høstet. Mineraler er kjedelige så prøver jeg ikke til å huske noe om dem. Hullene er veldig gamle selv om, fra omtrent middel aldrene.

[Bilde]

Disse er en gravhaug fra jernalderen med ekte liker gravlagt inne. Krateret på toppen betyr at gravhaugen ble plyndret for å få gravgavene inne. Jeg gikk bortover bakken og stakk inne med en gran. Ja, skjendet jeg en grav men verden har skjendet meg så skal jeg gjøre hva jeg vil!

[Bilde]

Denne gravhaugen inneholder antakelig en eller flere kvinner, så selvfølgelig behandlet jeg den som den var hellig og tok et øyeblikk for å tenke på flere måter å validere og oppmuntre venninnene mine. En dag håper jeg å bli gravlagt under kløver men jeg kommer til å antakelig bli lemlestet i en søppelcontainer som vi vet alle.

[Bilde]

Denne gården er veldig gammel også har vært brukt i ulike måter for flere enn tusen år. Hvis kopper hadde ikke infisert den vestlige kysten av USA, skulle vi antakelig se mange mer likheter mellom bygder i Norge og WA. Senere epidemier fortsatt å svekke indianske bygder og  hindret dem fra å gjenvinne befolkning størrelsen sin mens flere hvite nybyggere begynte å overta området. Jeg vet det fordi jeg leser ei bok av og til.

Jeg har ikke sett så mange ville dyr bortsett fra et ekorn og noen frosker og fugler. Jeg skal prøve mer å bli en med skogen.

Leave a Reply

